Liceum Ogólnokształcące nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu
Szkolenie Młodzieżowych Sędziów Sportowych oraz Młodzieżowych Organizatorów Sportowych - obóz sędziowski |
Dobra praktyka realizowana przez Liceum Ogólnokształcące nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu dotyczy organizacji pięciodniowego obozu szkoleniowego dla młodzieży. W ramach tego projektu uczniowie klas pierwszych i drugich uczą się sędziowania w dwóch wybranych dyscyplinach sportowych: jednej halowej (piłka siatkowa lub koszykówka) oraz jednej boiskowej (piłka ręczna lub nożna). Uczestnicy zdobywają zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne umiejętności, które weryfikują poprzez egzaminy. Po ukończeniu obozu uczniowie organizują i sędziują rozgrywki międzyklasowe w ciągu roku szkolnego. W ramach Szkolnych Igrzysk Sportowych podejmują różnorodne zadania: zbierają zgłoszenia, przeprowadzają losowania, uwzględniając rozstawienie najlepszych drużyn z poprzednich lat, wystawiają sędziów oraz dokumentują mecze w formie protokołów. Każdy mecz prowadzony jest przez dwóch sędziów wyznaczonych spośród uczestników obozu. |
Dzięki obozowi sędziowskiemu szkoła nie tylko realizuje podstawę programową w niestandardowy sposób, ale także wspiera wszechstronny rozwój młodzieży, przygotowując ją do wyzwań w dorosłym życiu.
Zespół Szkól z Oddziałami Sportowymi nr 1 w Poznaniu
Przedszkole w Szkole Na Sportowo (Sportowe Wsparcie Na Starcie) |
Projekt "Przedszkole w szkole na sportowo" realizowany w ramach Akademii Przedszkolaka "Jedyneczka" przy ZSZOS nr 1 w Poznaniu to inicjatywa mająca na celu rozwój aktywności fizycznej dzieci oraz przygotowanie ich do podjęcia nauki w szkole. Program jest prowadzony cyklicznie w ramach zajęć przedszkolnych i popołudniowych, a jego inauguracją była Olimpiada Przedszkolaka. Dyrekcja ZSZOS nr 1 w Poznaniu podpisała porozumienia o współpracy z przedszkolami z winogradzkich osiedli. Celem projektu jest promowanie zdrowego trybu życia poprzez naukę mini-siatkówki, która łączy radość z ruchu, życzliwą atmosferę, profesjonalny program szkoleniowy i indywidualne podejście do każdego dziecka. Projekt jest realizowany zgodnie z założeniami programu szkolenia Siatkarskich Ośrodków Szkolnych Polskiego Związku Piłki Siatkowej. W ramach projektu dzieci mają okazję zapoznać się z atmosferą szkoły, co pomaga im łatwiej przejść do nowego etapu edukacji. Współpraca obejmuje integrację środowisk szkolnych i przedszkolnych, a także stałą wymianę informacji między wychowawcami przedszkola i trenerami sportowymi. Dzięki temu przedszkola uczestniczące w Akademii Przedszkolaka otrzymują wsparcie sprzętowe, organizacyjne i promocyjne. Zadaniem klubu sportowego jest stworzenie programu rozwoju Akademii Przedszkolaka "Jedyneczka" poprzez cykliczne prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci. Dyrekcja szkoły wspiera akcje popularyzujące piłkę siatkową w lokalnym środowisku, budując fundamenty pod długofalowy rozwój sportu w regionie.
|
Projekt "Przedszkole w szkole na sportowo" to dobra praktyka, ponieważ:
Wspiera wszechstronny rozwój dzieci – zajęcia sportowe kształtują spostrzegawczość, szybkość reakcji, koncentrację i umiejętność podejmowania decyzji.
Integruje środowiska szkolne i przedszkolne – dziecko poznaje atmosferę szkoły w przyjazny sposób, co zmniejsza stres związany z rozpocznięciem nauki.
Promuje aktywność fizyczną – projekt zachęca dzieci do zdrowego trybu życia poprzez ruch i zabawę.
Opiera się na profesjonalnym podejściu – wykorzystuje nowoczesne metody szkoleniowe oraz wsparcie ekspertów w dziedzinie sportu dziecięcego.
Dzięki temu projekt nie tylko rozwija kompetencje sportowe dzieci, ale także buduje ich pewność siebie, rozwija zdolności społeczne i tworzy solidne podstawy do dalszej edukacji.
Szkoła Podstawowa nr 53 im. Stefana Żeromskiego w Katowicach
Alfabet na ścianie |
Proponowana zabawa polega na umieszczeniu na ścianie liter w różnych kolorach, wielkościach (np. 5 cm wysokości) i przypadkowej kolejności na powierzchni o wymiarach około 2 metrów kwadratowych (np. 2x1 m). Uczniowie mają za zadanie odszukiwać i odtwarzać wzory liter, np. wskazując alfabet od A do Z, swoje imię czy inny układ.
Ćwiczenie można wykonywać:
Opcje różnicowania poziomu trudności:
Zabawa jest wszechstronna i można ją łatwo dostosować do różnych grup wiekowych oraz poziomów sprawności uczniów.
Ćwiczenie jest wszechstronne – rozwija umiejętności ruchowe, poznawcze i społeczne. W szczególności:
Dzięki swojej prostocie, elastyczności i angażującemu charakterowi, zabawa ta idealnie sprawdzi się zarówno w szkole, jak i podczas zajęć dodatkowych.
Sportowy konkurs fotograficzny |
Konkurs skierowany jest do uczniów klas 4–6 szkoły podstawowej i został zapoczątkowany w czasie pandemii. Obecnie jest kontynuowany jako stały element zajęć wychowania fizycznego. Podczas lekcji nauczyciel wychodzi z klasą na spacer (około 1,5–2 km, trwający 30 minut) po okolicy szkoły. Uczniowie wykonują zdjęcia telefonami komórkowymi, skupiając się na obiektach lub elementach związanych z aktywnością fizyczną. Mogą to być m.in. trzepaki, huśtawki, porzucone rowerki czy stare buty narciarskie. Na kolejnych zajęciach wychowania fizycznego nauczyciel ocenia spostrzegawczość uczniów oraz ich umiejętność kojarzenia. Podczas podsumowania wszyscy uczestnicy dzielą się swoimi obserwacjami, doświadczeniami i wspólnie analizują wykonane fotografie.
|
Działanie to rozwija umiejętność kojarzenia, pobudza wyobraźnię oraz pomaga diagnozować zainteresowania uczniów. Dodatkowo wprowadza element kreatywności do zajęć wychowania fizycznego, łącząc ruch na świeżym powietrzu z intelektualnym wyzwaniem.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Aleksandra Doby w Zalasewie
Każdy jest bohaterem - ratujemy i uczymy ratować Dobra praktyka dotyczy zajęć praktycznych z ratownictwa wodnego i pierwszej pomocy. W ramach tych zajęć uczniowie uczą się udzielania pierwszej pomocy z wykorzystaniem fantoma oraz uczestniczą w konkurencjach sportowych o tematyce ratownictwa wodnego, takich jak rzut rzutką ratowniczą do celu czy slalom z bojką ratowniczą. Zadania te rozwijają cechy takie jak celność, szybkość i zwinność. Oprócz rozwijania sprawności fizycznej, zajęcia mają na celu kształtowanie postaw prospołecznych oraz promowanie działań związanych z bezpieczeństwem. Uczestnicy zdobywają wiedzę z zakresu ratownictwa wodnego i pierwszej pomocy oraz uczą się, jak zachować się w trudnych, stresujących sytuacjach, kiedy ktoś w ich otoczeniu potrzebuje pomocy. Kluczowym atutem tego programu jest aktywna forma nauki, która sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy i umiejętności.
|
Zajęcia te stanowią przykład dobrej praktyki, ponieważ łączą rozwój sprawności fizycznej z kształtowaniem postaw prospołecznych i promowaniem bezpieczeństwa. Uczniowie nie tylko zdobywają praktyczne umiejętności z zakresu pierwszej pomocy i ratownictwa wodnego, ale także uczą się radzić sobie w trudnych i stresujących sytuacjach, co może okazać się bezcenne w życiu codziennym. Dzięki aktywnemu uczeniu się uczestnicy lepiej przyswajają wiedzę i umiejętności, a jednocześnie budują wartościowe nawyki, które wspierają ich rozwój osobisty i społeczny.
Polityka prywatności i plików cookies