Społeczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Poznaniu
Czwarta godzina WFu do wyboru |
Dobra praktyka dotyczy wprowadzenia czwartej godziny wychowania fizycznego w klasach 4-8, podczas której uczniowie mogą wybierać zajęcia zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Oferta obejmuje różnorodne aktywności, takie jak:
To działanie jest uznawane za dobrą praktykę dzięki swojej atrakcyjności i skuteczności:
Dzięki temu rozwiązaniu szkoła wspiera aktywność fizyczną, indywidualny rozwój i zaangażowanie uczniów w życie sportowe. Szkoła Podstawowa nr 2 im. Aleksandra Doby w Zalasewie Lekcje wychowania fizycznego przyjazne uczniom z wykorzystaniem OK Dobra praktyka polega na wykorzystaniu elementów oceniania kształtującego podczas lekcji wychowania fizycznego. Jej celem jest wspieranie procesu uczenia się poprzez jasne określanie celów lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia, wspólne ustalanie kryteriów sukcesu („nacobezu”), a także stosowanie różnorodnych form współpracy – pracy w parach, w grupach, oceny koleżeńskiej czy samooceny. Na lekcjach uczniowie wiedzą, do czego dążą, otrzymują jasne wskazówki, jak osiągnąć postawiony cel (np. prawidłowe wykonanie przewrotu w przód), a także uczą się współpracy i wzajemnej odpowiedzialności. Ważnym elementem jest informacja zwrotna – zarówno od nauczyciela, jak i od uczniów – która pozwala szybko korygować błędy, doceniać postępy i budować motywację wewnętrzną. Dzięki temu lekcje wychowania fizycznego stają się bardziej angażujące, zrozumiałe i skuteczne. To działanie jest dobrą praktyką, ponieważ aktywnie wspiera proces uczenia się i rozwój uczniów. Jasno określone cele i kryteria sukcesu zwiększają zrozumienie lekcji oraz pozwalają uczniom świadomie pracować nad swoimi umiejętnościami. Praca w parach i grupach rozwija współpracę, odpowiedzialność i uczy wzajemnego wsparcia. Ocena koleżeńska i samoocena kształtują umiejętność konstruktywnej krytyki oraz dawania i przyjmowania informacji zwrotnej. Stosowanie oceniania kształtującego sprawia, że uczniowie czują się bardziej zaangażowani, widzą sens wykonywanych ćwiczeń, a jednocześnie budują poczucie własnej wartości i motywację do dalszego rozwoju. Dzięki temu lekcje wychowania fizycznego przestają być tylko obowiązkiem, a stają się inspirującym doświadczeniem wspierającym zdrowie, współpracę i pewność siebie. |
Szkoła Podstawowa w Rudziczce
Trening czyni mistrza |
Dobra praktyka polega na zmotywowaniu uczniów do regularnego i samodzielnego biegania w czasie wolnym. Uczniowie, którzy spędzają co najmniej 30 minut na bieganiu w swoim wolnym czasie, zdobywają punkty za aktywność. Dwa razy w semestrze szkoła organizuje wycieczki tematyczne do miejsc związanych ze sportem, takich jak stadion, muzeum sportu czy wydarzenie sportowe (np. mecz). Liczba miejsc na tych wycieczkach jest ograniczona, a udział w nich mają zapewniony uczniowie z najwyższą liczbą punktów. W ten sposób uczniowie nie tylko zdobywają motywację do poprawy swojej sprawności fizycznej, ale również zyskują szansę na uczestnictwo w atrakcyjnych wydarzeniach sportowych.
Tego rodzaju inicjatywa przynosi wiele korzyści dla całej społeczności szkolnej. Uczniowie rozwijają swoją sprawność fizyczną oraz zdrowe nawyki, nauczyciel wychowania fizycznego ma zmotywowanych i zaangażowanych uczniów, a szkoła wzbogaca się o dodatkowe i ciekawe wydarzenia, które urozmaicają jej ofertę edukacyjną i integrują całą społeczność.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Aleksandra Doby w Zalasewie
Rozwijamy naszą sprawność ogólną z wykorzystaniem przyboru nietypowego. Dobra praktyka dotyczy wykorzystania balonów jako nietypowego przyboru podczas zajęć z wychowania fizycznego. W przykładzie, uczniowie klasy uczestniczyli w wyścigach rzędów, wykonując z pozoru proste zadania. Wprowadzenie balonów jako przyboru skutecznie utrudniło ćwiczenia, co sprawiło, że aktywność stała się bardziej wymagająca i angażująca. Wiele klas zmaga się z niskim poziomem zaangażowania w trakcie tradycyjnych zajęć wychowania fizycznego. Wynika to często z monotonii ćwiczeń oraz początkowej niechęci uczniów. Wprowadzenie balonów jako innowacyjnego elementu zmieniło dynamikę zajęć. Dzięki temu uczniowie z większym entuzjazmem uczestniczyli w ćwiczeniach, a po lekcji chętnie dzielili się pozytywnymi opiniami. Takie podejście zwiększa motywację do aktywności fizycznej i pozytywnie wpływa na odbiór lekcji. |
Polityka prywatności i plików cookies