Społeczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Poznaniu
Czwarta godzina WFu do wyboru |
Dobra praktyka dotyczy wprowadzenia czwartej godziny wychowania fizycznego w klasach 4-8, podczas której uczniowie mogą wybierać zajęcia zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Oferta obejmuje różnorodne aktywności, takie jak:
To działanie jest uznawane za dobrą praktykę dzięki swojej atrakcyjności i skuteczności:
Dzięki temu rozwiązaniu szkoła wspiera aktywność fizyczną, indywidualny rozwój i zaangażowanie uczniów w życie sportowe. |
Liceum Ogólnokształcące nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu
Szkolenie Młodzieżowych Sędziów Sportowych oraz Młodzieżowych Organizatorów Sportowych - obóz sędziowski |
Dobra praktyka realizowana przez Liceum Ogólnokształcące nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu dotyczy organizacji pięciodniowego obozu szkoleniowego dla młodzieży. W ramach tego projektu uczniowie klas pierwszych i drugich uczą się sędziowania w dwóch wybranych dyscyplinach sportowych: jednej halowej (piłka siatkowa lub koszykówka) oraz jednej boiskowej (piłka ręczna lub nożna). Uczestnicy zdobywają zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne umiejętności, które weryfikują poprzez egzaminy. Po ukończeniu obozu uczniowie organizują i sędziują rozgrywki międzyklasowe w ciągu roku szkolnego. W ramach Szkolnych Igrzysk Sportowych podejmują różnorodne zadania: zbierają zgłoszenia, przeprowadzają losowania, uwzględniając rozstawienie najlepszych drużyn z poprzednich lat, wystawiają sędziów oraz dokumentują mecze w formie protokołów. Każdy mecz prowadzony jest przez dwóch sędziów wyznaczonych spośród uczestników obozu. |
Dzięki obozowi sędziowskiemu szkoła nie tylko realizuje podstawę programową w niestandardowy sposób, ale także wspiera wszechstronny rozwój młodzieży, przygotowując ją do wyzwań w dorosłym życiu.
I Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki w Legnicy
XVII Festiwal Plażowych Gier Zespołowych "Kormoran Beach Party-Legnica 2024" |
Organizowane wydarzenie to jedyne w Polsce między-szkolne zawody sportowe, które łączą aż pięć dyscyplin plażowych: Beach Soccer, Beach Handball, Beach Volleyball-Team, Beach Basketball oraz Drużynowe Przeciąganie Liny. Rozgrywki odbywają się jednocześnie na siedmiu boiskach plażowych, które młodzież przygotowuje przy współpracy z Ośrodkiem Sportu i Rekreacji (OSiR).Dodatkowo, sekcja informatyczna młodzieży zarządza rozgrywkami za pomocą dedykowanej aplikacji oraz projektuje plakaty i koszulki wydarzenia. Atrakcje towarzyszące:
W wydarzeniu uczestniczy około 500 uczniów ze szkół ponadpodstawowych z Legnicy oraz regionu. Głównym celem imprezy jest popularyzacja kąpieliska Kormoran jako miejsca do rozgrywek plażowych oraz sportowa integracja młodzieży. Nagrody i wyróżnienia: Każdy uczestnik otrzymuje pamiątkową koszulkę, a najlepsi zawodnicy zdobywają medale, dyplomy i puchary. Młodzieżowi sędziowie dodatkowo wybierają MVP, Miss i Mistera w każdej dyscyplinie. Wydarzenie odbywa się co roku w czerwcu jako nagroda za całoroczne zmagania w zawodach licealiady. Tegoroczna edycja planowana jest na 13 czerwca. W organizację zaangażowanych jest około 100 wolontariuszy, którzy zdobywają cenne doświadczenie i umiejętności przydatne w dorosłym życiu. Jest to przykład doskonale zorganizowanej imprezy rekreacyjno-sportowej dla młodzieży, realizowanej w plenerze i obejmującej nowoczesne dyscypliny plażowe. Dzięki atrakcyjnej formule i terminowi wydarzenie cieszy się dużym zainteresowaniem uczestników jako świetna forma aktywnego zakończenia roku szkolnego. Kluczowym elementem dobrej praktyki jest aktywny udział młodzieży w organizacji i sędziowaniu zawodów. Uczniowie wcześniej przechodzą specjalistyczne szkolenia (MOS i MSS), co pozwala im zdobyć praktyczne kompetencje. W tym modelu nauczyciele pełnią rolę opiekunów i obserwatorów, co wzmacnia zaangażowanie młodzieży. Dodatkowo wydarzenie sprzyja integracji międzyuczelnianej i promuje aktywność fizyczną w różnorodnych dyscyplinach, tworząc pozytywne wspomnienia i budując zdrowe relacje społeczne. |
Zespół Szkól z Oddziałami Sportowymi nr 1 w Poznaniu
Przedszkole w Szkole Na Sportowo (Sportowe Wsparcie Na Starcie) |
Projekt "Przedszkole w szkole na sportowo" realizowany w ramach Akademii Przedszkolaka "Jedyneczka" przy ZSZOS nr 1 w Poznaniu to inicjatywa mająca na celu rozwój aktywności fizycznej dzieci oraz przygotowanie ich do podjęcia nauki w szkole. Program jest prowadzony cyklicznie w ramach zajęć przedszkolnych i popołudniowych, a jego inauguracją była Olimpiada Przedszkolaka. Dyrekcja ZSZOS nr 1 w Poznaniu podpisała porozumienia o współpracy z przedszkolami z winogradzkich osiedli. Celem projektu jest promowanie zdrowego trybu życia poprzez naukę mini-siatkówki, która łączy radość z ruchu, życzliwą atmosferę, profesjonalny program szkoleniowy i indywidualne podejście do każdego dziecka. Projekt jest realizowany zgodnie z założeniami programu szkolenia Siatkarskich Ośrodków Szkolnych Polskiego Związku Piłki Siatkowej. W ramach projektu dzieci mają okazję zapoznać się z atmosferą szkoły, co pomaga im łatwiej przejść do nowego etapu edukacji. Współpraca obejmuje integrację środowisk szkolnych i przedszkolnych, a także stałą wymianę informacji między wychowawcami przedszkola i trenerami sportowymi. Dzięki temu przedszkola uczestniczące w Akademii Przedszkolaka otrzymują wsparcie sprzętowe, organizacyjne i promocyjne. Zadaniem klubu sportowego jest stworzenie programu rozwoju Akademii Przedszkolaka "Jedyneczka" poprzez cykliczne prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci. Dyrekcja szkoły wspiera akcje popularyzujące piłkę siatkową w lokalnym środowisku, budując fundamenty pod długofalowy rozwój sportu w regionie.
|
Projekt "Przedszkole w szkole na sportowo" to dobra praktyka, ponieważ:
Wspiera wszechstronny rozwój dzieci – zajęcia sportowe kształtują spostrzegawczość, szybkość reakcji, koncentrację i umiejętność podejmowania decyzji.
Integruje środowiska szkolne i przedszkolne – dziecko poznaje atmosferę szkoły w przyjazny sposób, co zmniejsza stres związany z rozpocznięciem nauki.
Promuje aktywność fizyczną – projekt zachęca dzieci do zdrowego trybu życia poprzez ruch i zabawę.
Opiera się na profesjonalnym podejściu – wykorzystuje nowoczesne metody szkoleniowe oraz wsparcie ekspertów w dziedzinie sportu dziecięcego.
Dzięki temu projekt nie tylko rozwija kompetencje sportowe dzieci, ale także buduje ich pewność siebie, rozwija zdolności społeczne i tworzy solidne podstawy do dalszej edukacji.
Szkoła Podstawowa w Rudziczce
Trening czyni mistrza |
Dobra praktyka polega na zmotywowaniu uczniów do regularnego i samodzielnego biegania w czasie wolnym. Uczniowie, którzy spędzają co najmniej 30 minut na bieganiu w swoim wolnym czasie, zdobywają punkty za aktywność. Dwa razy w semestrze szkoła organizuje wycieczki tematyczne do miejsc związanych ze sportem, takich jak stadion, muzeum sportu czy wydarzenie sportowe (np. mecz). Liczba miejsc na tych wycieczkach jest ograniczona, a udział w nich mają zapewniony uczniowie z najwyższą liczbą punktów. W ten sposób uczniowie nie tylko zdobywają motywację do poprawy swojej sprawności fizycznej, ale również zyskują szansę na uczestnictwo w atrakcyjnych wydarzeniach sportowych.
Tego rodzaju inicjatywa przynosi wiele korzyści dla całej społeczności szkolnej. Uczniowie rozwijają swoją sprawność fizyczną oraz zdrowe nawyki, nauczyciel wychowania fizycznego ma zmotywowanych i zaangażowanych uczniów, a szkoła wzbogaca się o dodatkowe i ciekawe wydarzenia, które urozmaicają jej ofertę edukacyjną i integrują całą społeczność.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Aleksandra Doby w Zalasewie
Aktywna przerwa
Aktywna Przerwa to inicjatywa wprowadzona w naszej szkole w bieżącym roku, której celem jest promowanie aktywności fizycznej wśród uczniów. W ramach tego programu uczniowie mają dostęp do boisk szkolnych oraz różnorodnego sprzętu sportowego, takiego jak piłki, skakanki czy hula hop. Obecnie Aktywna Przerwa odbywa się trzy razy w tygodniu podczas długiej przerwy. Nad jej organizacją czuwają nauczyciele wychowania fizycznego, którzy dbają zarówno o dostępność sprzętu, jak i o bezpieczeństwo uczestników. Aktywna Przerwa cieszy się dużą popularnością wśród uczniów i przynosi szereg korzyści, zarówno w aspekcie edukacyjnym, jak i zdrowotnym. Oto najważniejsze powody, dla których warto ją wspierać: 1. Lepsza koncentracja i wyniki w nauce Aktywność fizyczna w trakcie dnia szkolnego poprawia zdolność uczniów do skupienia i efektywnego przyswajania wiedzy. Po przerwie wypełnionej ruchem dzieci wracają na lekcje bardziej skoncentrowane i wypoczęte. 2. Wsparcie zdrowia fizycznego Regularny ruch pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi, wzmacnia mięśnie i kości, a także zapobiega chorobom przewlekłym, takim jak otyłość czy cukrzyca. Aktywna przerwa przeciwdziała również skutkom długiego siedzenia. 3. Redukcja stresu i poprawa nastroju Dzięki wydzielaniu endorfin podczas aktywności fizycznej, dzieci łatwiej radzą sobie ze stresem, co sprzyja lepszemu samopoczuciu i bardziej pozytywnemu nastawieniu. 4. Rozwój umiejętności społecznych Zabawy i gry zespołowe uczą współpracy, komunikacji oraz rozwiązywania konfliktów, co wspiera rozwój kompetencji społecznych w naturalny sposób. 5. Rozwój motoryczny i koordynacja Regularne ćwiczenia rozwijają sprawność fizyczną, koordynację ruchową i zdolności motoryczne, co jest kluczowe w okresie intensywnego rozwoju dzieci. 6. Kreatywność i zabawa Podczas aktywnych przerw dzieci mogą wyrażać siebie poprzez kreatywne zabawy i gry, które nie są ograniczone ramami typowych zajęć szkolnych. |
Polityka prywatności i plików cookies